Mám dotaz ohledně štěpitelnosti u andulek , prý po samičce mladý budou pouze v jejích barvách a ze strany samce i vbarvách jeho rodiču , samice prý nejsou nositely genu po rodičích co je na tom pravdy,díky za rady.
nejsem odborník na genetiku andulek, vždy "koukám", co se hezkého vylíhne, ale nositeli genů po rodiči jsme všichni, nechápu proč by to nebyly právě samičky andulek, vám se spíš jedná o fenotyp - a to opravdu nevím, podle mě záleží na dominanci a recesivitě, např. perly jsou znakem dominantním - aspoň jsem to tak četla, genetika andulek je úplná věda, snad něco na netu najdete. Nebo genetika, který by vám takové spárování propočetl.
Martine, to co jsi napsal je v obecné rovině nesmysl. Asi máš na mysli mutace, které se váží na pohlaví jako např. cinnamon, opaline a další. Ale i tam je to věc Z chromozomů. Sameček má dva Z chromozomy a samička jedem Z a druhý W. Protože je Z chromozom recesivní vůči normálu pak musí mít sameček dva cinnamon geny tzn. jeden na každém Z chromozomu aby se projevil jako cinnamon. Avšak jelikož samička má pouze jeden Z chrom. pak pokud má jeden cinnamon gen pak se projeví jako cinnamon mutace. Je jasný ten rozdíl? NA samečkovi s jedním cinnamon genem tedy nepoznáš, že je štěpitelný na cinnamon a vypadá třeba jako normální světle zelený když nemá např tmavý faktor i když je nositelem cinnamon genu. Dále je důležitá tzv. dominance jak již výše někdo uvedl a jak jsem již zmínil nakonec i zde. Je to poměrně složité a nelze to krátce vysvětlit. Např. u Yellow Face mutací je genetika extrémně složitá (alespoň pro mě).
Adf: názvy chromozomů mě docela překvapili a musím se zeptat, to je nějaké jiné (cizí) označení? Ptám se jen ze zvědavosti, že jsem o tom nikdy neslyšela ...
nerada se sem vloupam ale chtela bych vedet co nebo jaka z toho bude mutace.jeden je svetlejsi a druhy je o trosku tmavsi viz foto jsou to lonske vanocni agacci pred 3 dny vyletely z budky
Pro Evu: