»
Odpověď na příspěvek uživatele
Orionka z 06.01.2025, 23:24:17
https://respektovani.com/
Tohle je oficiální web, v sekci články se dá něco najít, ale je to spíš nadstavba nad základním kursem (knihou).
Knihu mám doma, jsem ochotná zapůjčit.
Za sebe píšu, že si nemyslím, že je to univerzální manuál pro každé dítě a matku. Sama jsem šla při výchově trochu jinou cestou, ale mnohé v knize mi otevřelo oči.
Např. Ve chvíli, kdy se člověk cítí ohrožen, snižuje se dramaticky schopnost učení. Ke slovu se dostává amygdala, tedy pudové jednání “uteč nebo bojuj”, vše ostatní jde do útlumu…. A to asi nechceme ve chvíli, kdy se snažíme dítě něčemu naučit.
Typický příklad: dítě počmáralo křídami dům sousedů. Když ho seřvu, dám mu zaracha, nebo výprask, co se tím naučí? Maximálně to, že čmárat na cizí dům= trest.
Ale co kopat si s míčem o zeď domu? Otrhat kytky před domem? Polámat větve veřejné zeleně? Házet kameny po autech? …
Respektující výchova: Neřvu, ale v klidu s dítětem komunikuju. Zjistím si, proč malovalo sousedům po fasádě (klidně mohl být úmysl dobrý, fasáda byla zašedlá, dítě chtělo sousedům udělat radost a ozdobit ho)… Pak dítěti vysvětlím, že z úhlu pohledu sousedů to může vypadat jinak. Že jejich dům je jejich a vyhovuje jim, jak vypadá… Pak nechám dítě navrhnout, jak by to teď mohlo řešit. Pomůžu mu najít vhodné řešení a v tom ho podpořím. Minimálně se půjde omluvit a pokusí se malůvky šetrně odstranit (musím jako rodič dohlédnout). Pokud obrázky smýt nepůjdou, pokračujeme společně s dítětem v hledání řešení (náhrada škody). Dítě nabídne svoje úspory, podpořím ho a potřebnou částku dorovnám. U staršího dítěte bych nabídla možnost domácích brigád, aby mohlo část “dluhu” splatit.
Co všechno se dítě z řešení jednoho incidentu může naučit? Myslím, že to dokážete vyvodit z mého popisu sama. Ve zkratce: Cizí majetek není můj, nemohu s ním nakládat, jak chci. Co se líbí mně, nemusí se líbit jinému. Když způsobím někomu škodu, mohu ji napravit. Mohu chybovat, to se prostě stane, není to konec světa. Rodiče mě mají rádi a nenechají mě ve štychu, můžu se na ně s důvěrou obrátit, i když udělám něco špatného. Něco zničit je mnohem snadnější, než to napravit.… Prostě spoustu věcí, když se věc řeší klidně a konstruktivně.
Je to náročný přístup, mnohem náročnější než jsme byli vychováváni my. Časem se ale vyplácí, dítě se rozvíjí, má větší sebevědomí, umí samo korigovat svoje chování, obvykle nehraje s rodiči hru “chyť mě, když to dokážeš”. V budoucnu si nesedne na prdel z každé maličkosti, umí řešit problémy.