tak nejak… I kdyz toho mam najezdeneho mraky bezne, s vlekem to vzdycky bylo strasne vycerpavajici a velmi rada jsem vyuzivala toho - nechat se odvezt.
Ted aktualne tu zacalo snezit. To s vlekem taky clovek nechce…
Zdravím,
Chtěla bych se zeptat.. Mám na Slovensku vyhlídlého koně, je to ale 700 km od nás. Manžel říká, že by pro koně dojel, protože je to přepravní společností pěkná suma peněz. V práci řídí dodávku na sk.b a s vozíkem za auto umí. S koněm ale nikdy nejel. Půjčil by se přepravník pro skupinu b. Chtěla bych se zeptat, jak moc je to jiné oproti ježdění s vozíkem za auto a jestli to není zbytečný risk? Děkuji.
Záleží velmi na tom, jakým autem ten hengr potáhnete. Od toho se taky odvíjí nutnost řidičského oprávnění (jestli stačí B nebo musíte mít B+E). Taky couvání je s vlekem už jiné, než s malým vozíkem. Dále je potřeba vyřídit spousta papírování a pokud nejste oficiální přepravce (což nejste), musí se cesta vejít do 8 hodin, což se na vzdálenost 700 km rozhodně nevejdete.
No, je to hlavne úplne iné, než jazda s vozíkom, pretože je to živá váha. Príde mi doť risk, obzvlášť teraz na zimu, učiť sa jazdiť s koňmi a rovno na trase 700 km. Nehovoriac o tom, že B vodičák nestačí, pokiaľ budete ťahať štandardný konský príves.
Skúste si dať inzerát na konské stránky, možno niekto ponúkne spolujazdu, aspoň na časť cesty. Je možné, že ušetríte nejaký malý obnos peňazí (ale aj požičanie prívesu bude niečo stáť, diaľničné známky, PHM, kým obeháte papiere tiež nie je zadarmo…), ale môže sa vám stať, že si z koňa vyrobíte klaustrofobika neschopného prepravy pre pár blbých pribrzdení v križovatke.
Jako já s hengrem jezdím, sem tam, ale jezdím. Ale 700 km bych teda nedala. Dala jsem nejvíc 550 km a byl to záhul jako prase pro jednoho řidiče. On člověk musí být neustále ve střehu, kontrolovat si vzdálenosti od ostatních aut, protože brzdná dráha s tou váhou a navíc živým koněm, je faaaakt dlouhá a ti ostatní řidiči si to neuvědomují. Člověk je po pár hodinách totálně vyčuměný a fakt unavený, je to nebezpečný prostě.
A pokud by vás náhodou napadlo prostě jet, navzdory zákonům a předpisům, bez potřebné dokumentace a potřebného řid. oprávnění, tak vězte, že se vám to může hodně nevyplatit. Oni si ten hengr (nejen) z tý dálnice policajti rádi stahujou a kontrolujou. Stalo se mi u nás i v zahraničí.
tak nejak… I kdyz toho mam najezdeneho mraky bezne, s vlekem to vzdycky bylo strasne vycerpavajici a velmi rada jsem vyuzivala toho - nechat se odvezt.
Ted aktualne tu zacalo snezit. To s vlekem taky clovek nechce…
Pro zadavatelku - můj muž je řidič z povolání, řidičák C + psychotesty + aetr. Přesto by koně nevezl na takovouto vzdálenost a v zimě, netroufá si. Koně mi vezl na vzdálenost asi 25 km, po okreskách a silnice 1. třídy a stačilo. Pokud váš muž nemá B + E, což třeba my nemáme ani jeden, nemůžeme soupravu táhnout, nehledě na to, že Škoda Octavia 1,9 TDI na tohle vážně nestačí, pokud máte silný vůz nebo tu dodávku, tak to už je bonus👍, ale stejně si musíte pohlídat hmotnost! Já si koně do Brna na kliniku nechala dovézt profi přepravcem, byla to plánovaná cesta na objednaný zákrok, tže stejně jak u vás, nejednalo se o žádný akutní problém a vše bylo řešené s dostatečným předstihem. Neměnila bych, protože jediné, o co jsem se musela “postarat” bylo vyřídit koni krve na převoz, vzít si svačinu a dojít pro koně do výběhu! Vše ostatní měl na hrbu přepravce! Já jsem se stejně jak ta kobyla jenom vezla, a protože jsem možná měla štěstí na přepravce, to nevím, zda se tak chovají všichni, všude mě dovedli za ručičku, až na vyšetřovnu, nekecám! A doteď jim za to blahořečím!
Když jsem koně kupovala, tak jsem si vždy do smlouvy dala, že přepravu řeší prodávající, koně mi vždy dovezli a měla jsem to v rámci ceny koně, která nebyla zrovna úplně nízká, ale to záleží na konkrétní domluvě a člověku.
Jezdím s koňmi nějakých deset let a nějakého někde někam vezu od března do října tak jednou dvakrát do měsíce. Nejsem profesionální dopravce a nejsem registrovaná, protože vozím převážně vlastní koně. Pak jezdím s hengrem na koně ještě tak dvakrát do měsíce pro různé materiály. Rok nebo dva jsem jezdila pro koňský útulek a mám za sebou jednu točku 1200 km v létě, čistého času za volantem 20 hodin. Každou jízdu s koňmi si vyjedu trasu na mapy.cz a pak připočítám TŘETINU vypočítaného času k vyplivnuté době jízdy. Jestli mapy řeknou, že to bude trvat tři hodiny, počítám čtyři. Pokud jsou povětrnostní podmínky nejisté a nebo trasa po vsích, počítám navíc polovinu odhadnutého času.
No, je to hlavne úplne iné, než jazda s vozíkom, pretože je to živá váha.
brzdná dráha s tou váhou a navíc živým koněm, je faaaakt dlouhá
❗❗❗
Nejen živá váha, ale těžiště je vysoko! Ten kůň vám zvýší těžiště toho vozíku do úrovně metr a půl až dva metry nad vozovkou.
A to nejdůležitější je: musíte jet, jako byste na tom přívěsu za autem měli stát člověka, co se rukama ničeho nedrží. Zkusili jste někdy jet v autobuse bez držení? Ten autobusák jede fakt opatrně, páč veze lidi, a i tak se to ne vždy dá v pohodě ustát. A to stojíte zpravidla v hlavním vozidle (tj. jako byste toho koně měli naloženého u vás v autě), tj. stojíte buď mezi nápravami a nebo blízko jedné z nich, takže odstředivé síly jsou minimální. Kůň stojí daleko za nápravou tažného vozidla, vozík se různě houpe a odstředivé síly v taženém vozidle jsou úplně jinde než v tažném vozidle.
Brzdná dráha není dlouhá kvůli té váze toho vozíku s koněm, to je do tuny a půl, většina aut s tím umí zahaftnout na místě. To, kvůli čemu vaše bulvy lížou nárazník auta před vámi je, aby se vám kůň díky vašemu brždění (nebo brždění toho před vámi) nerozplácl v hengru a nedolámal si nohy (a abyste ho do toho hengru ještě nekdy dostali, když ho tam někdo tak strašně zmlátil). Samozřejmě se nelze ani rozjíždět stejně jako s cihlama. Kruháče jezdím tak pomalu, že řidiči za mnou vylejzají z aut a chodí mi k okýnku řidiče nadávat…
700 km teď nemáte šanci přejet za světla.
Máme vyhlídlého koně 150 km od nás a přemýšlíme vážně, že zaplatíme prodejcům nebo přepravci, aby nám to dovezli, protože je nám jasné, že bychom toho koně dovezli v pokročilém dni, a v novém domově se ten kůň taky potřebuje rozkoukat pár hodin za světla…
Jo a ještě něco, u toho půjčeného vozíku bych byla opatrná. Já si půjčuji jen od lidí, u kterých vím, jak se o ty vozíky starají. Zejména za zhoršených povětrnostních podmínek je celkem znát, jestli má vozík dobré gumy, jestli nemá vymlácené tlumení… Nájezdová brzda je potřeba v krizových okamžicích, protože s koněm jedu tak, že se při brždění po rovině málokdy vůbec aktivuje.
Ámen Buggyro! Tohle jsou přesně ty nasbírané zkušenosti, které ani já, ani můj muž nemáme! Proto on je schopný odjet s kamionem a 50ti tunama za prdelí, ale s herkou? 30 tun materiálu si nohy nezláme ani neutrpí trauma. Já když jsem jela s těmi přepravci, tak jsem měla hubu dokořán jak Kelišová a hltala všechny jejich story! Člověka bez zkušeností s přepravou zvířat (byť je jinak velmi aktivní řidič) prostě spoustu věcí ani nenapadne. A jet s tím po dálnici? V počasí jako je třeba dneska? No to děkuju pěkně! My jeli v červnu a já měla prdel staženou, když doprava začla houstnout, a to jsem byla jenom divák! Jsem si vědoma svých limitů a na tohle nemám. Howgh!
Pokud chápu tazatele, neptá se na auto s přívěsem, ale na použití "konibusů” jako je Paragan, Theault, atd, tedy speciálních dodávek na 3,5t, kde stačí B.
Je-li tomu tak, jsa vybaven srovnáním uzivaní vlek 10 let a konibusů dva roky,řekl bych:
- kůň do auta nastoupí lépe, ale někdy je to třeba naučit (otočka v autě)
- kůň jezdí v autě výrazně lépe, ale někteří si chvíli zvykají (kobyla se houpala a narážela do bulkheadu (přepážka od kabiny)
- s autem lze jet o 20-30 kmh rychleji (po dálnici 100-110 je to fajn)
-na řízení auta jsem si musel zvykat (jiný pocit než v LR, kterým jsme tahali).
Cesta od Prahy do Kroměříže s jednou zastávkou na jídlo, tempomat, automat, jen se držet volantu a pohoda… Se čtyřmi koňmi (vlek za) do Plzně to šlo taky, ale s tím samotným autem je to labužo. Najedeme kolem 10.000 ročně…
A mimochodem… Naše koně jezdí velmi dobře, nastupují do 15sec, ať vlek nebo auto. Důvodem může být že je vozím vždy sám… ve vleku je kamera, v autě ji nepotřebují (okénko a bordel je slyšet) - jezdím tak, aby byli v klidu - jejich chování je nejlepší zpětná vazba… každý jsme nějak začínali, ale ono to jde když člověk není pitomec.
Dobrý den,
já si jela pro koně cca 5 let zpět do Šamorína. Ale domluvila jsem si člověka,který má kurz přepravce a řidičák sk.E. Jednak je to povinnost,jedete do zahraničí a jednak mám jistotu,že s tím umí jezdit.
Jezdit s hengrem s koněm je jiné než s klasickým vozíkem. Jezdím v sezoně každý víkend na závody nebo tréninky,troufám si říct,že mám celkem naježděno,ale např. v zimě,pokud to není vysloveně nutné,tak nejedu. Naposledy jsme jeli na kliniku do Berlína v listopadu minulého roku a prdel mi cvakala,i když sníh nebyl.
Pro váš klid a klid koně se vyplatí investovat do odborného přepravce.
Pochybuji,že manžel,který nikdy s hengrem takovou dálku nejel,bude vědět v případě krize…
Kdo se bojí, nesmí do lesa…
Ne, nerozumím tomuhle “profesionální přepravce je king”.
Za mne - zkušenosti je možné získat a pak je úplně zbytečný jakýkoliv přepravce, když je vlastní technika. Naopak, stáj (i domácí) by spíše měla mít vlastní přepravu, z celé řady důvodu je to velmi dobrá až nezbytná věc. Nevím kolik seženete přepravců ve tři ráno, když je skutečný proooser (což může být i povodně).
Když jsem začínala obrážet závody a spočitala si, co stojí auto a vlek a co stojí přeprava s profesionály, kdy ne vždy mají ti lidé čas a kolikrát přeplatím trasu na závody i třikrát kvůli dojezdové vzdálenosti přistavení vozíku - koupila jsem auto a přívěs. Přívěs se dávno zaplatil na tom, že neplatím čas a dojezd druhému člověku. Plus drobnosti jako že naložím dvě tuny dlaždic najednou a nebo si sama v případě potřeby přivezu dva balíky sena. Takže v tom souhlas s jbb.
Jen … učit se to na trase 700 km z jedné vody na čisto s neznámým koněm, cizím autem a cizím vlekem uprostřed zimy na neznámých cestách daleko od domova je skutečně trochu vošajstlich. V tom souhlas s holkama.
Já s prvním vlekem jezdila měsíc do práce a mezitím se učila couvat mezi klacky na louce. Dneska se soupravou zaparkuju podélně, ale třeba jsem potkala na cestě ze závodů paní s hengrem, která mi nemohla uhnout, páč neuměla odcouvat dvacet metrů rovně po asfaltce… Musela jsem vylézt, odcouvat s její soupravou (cizí auto, jak se sakra řadí zpátečka?! mi musela ukázat… ještě že jela prázdná pro koně) a pak projet s tou svojí (zlatý zvířata stály v kopci čumákama dolů, ani se nehli, vlek zaklínovaný, zlatý auto na ručce se ani nehlo a já doufajíc, že jsem si ráno vzala tmavý spodky). Za mnou řádka hengrů, které taky odjížděly z týchž závodů…
P.S. mám za to, že jde opravdu o plán půjčit si přívěs, protože je psáno “V práci řídí dodávku na sk.b a s vozíkem za auto umí.” To, že si chtějí půjčit přívěs na sk. B znamená, že si půjčí asi jednokoňku (osobně jsem jich viděla jen málo, do kterých bych dala koně) nebo jedenapůlku.
Už to tu padlo, a sice na papíry to nejezdí, ale pokud fakt zapřáhnou tu jednokoňku za nějakou normální dodávku, tak prostě těch 3.5 t pro splnění limitu ř. o. sk. B přešvihnou. A v tu chvíli už je jedno, zda pojedou s jednokoňkou nebo dvoukoňkou. Vím, co bych si vybrala já.
hehe… a to samozřejmě zcela záměrně zamlčuju, co průůů*ůůů jsem už s koňma a vlekem zažila, neřku-li sama neznalostí nebo shodou okolností způsobila. Chybama se člověk učí, ale když se jim jde vyhnout…
Za svůj docela dlouhý život jsem zažila jediného !!!! člověka, který vezl na první pokus koně - a výborně.
Ovšem ten pán (kamarád) je zvyklý vozit na přívěsu kádě s kapry po celý podzim, za každého počasí a přes půl republiky na otočku. Plus jezdí na expedice (ptačí) po celé Evropě (tedy to už bez ryb, ale má na to patřičné vozidlo, čtyřkolku Nissan Pathfinder s redukcemi a kdečím). Myslím, že právě jeho koně, ani jiné chování auta či vleku nepřekvapili 🙂
Zažili jste někdo při skládání Éčka nebo profidopravce půllitr s vodou na sedadle spolujezdce? Traduje se to…
Dát si na první jízdu s koňmi 700km štreku může jenom blázen.
Svoje koně bych mu nesvěřila.
jbb:Kdo se bojí, nesmí do lesa…
Ne, nerozumím tomuhle “profesionální přepravce je king”.
Za mne - zkušenosti je možné získat a pak je úplně zbytečný jakýkoliv přepravce, když je vlastní technika. Naopak, stáj (i domácí) by spíše měla mít vlastní přepravu, z celé řady důvodu je to velmi dobrá až nezbytná věc. Nevím kolik seženete přepravců ve tři ráno, když je skutečný proooser (což může být i povodně).
Ak by bolo iné ročné obdobie, alebo trasa kratšia, tak nemám problém podporiť myšlienku. Skúsenosti sú jedna vec, druhá vec je tá technika. Koľko ľudí ťahá s autami absolútne nevhodnými, v malých prívesoch, lebo také bolo doma a na guli viac neutiahne. A učiť sa ťahať kone v zime na 700 km jedna cesta a 700 km druhá cesta, to mi príde fakt ako úlet. Veď ľudia nevedia jazdiť na snehu ani bez prívesu. Koľko prívesov má aspoň nejaké univerzálne gumy, nieto ešte niečo zimné.
Ak by bola reč o o aute na kone, na ktoré stačí B, tak to by bola iná vec. Každopádne, to sa už asi nedozvieme.
Skúsenosti sú jedna vec, druhá vec je tá technika.
Třetí věc je legislativa.
jbb:Kdo se bojí, nesmí do lesa…
Ne, nerozumím tomuhle “profesionální přepravce je king”.
Za mne - zkušenosti je možné získat a pak je úplně zbytečný jakýkoliv přepravce, když je vlastní technika. Naopak, stáj (i domácí) by spíše měla mít vlastní přepravu, z celé řady důvodu je to velmi dobrá až nezbytná věc. Nevím kolik seženete přepravců ve tři ráno, když je skutečný proooser (což může být i povodně).
Spíš si musí každý příčetný člověk zhodnotit,jestli je sám King a nebo má toho koně rád a nechce řešit někde na dálnici průser….a mezi námi,mě dost rozhodila i prasklá pneumatika u hengru na okresní silnici ,naložená koněm. A jak jsem psala,nejsem ořezávátko,naježděno a nacouváno mám několik let,všechny povolení,řidičák….Možná proto mám pokoru a jsem si vědoma,co vše se může stát.
Za mě vždycky lepší natrénovat v klidu a pak si dovolit jezdit dálky 🙂 . Být King pro mě znamená,že jsem rozumná a umím si zhodnotit,na co ještě mám a na co si radši řeknu o pomoc ;)
Já když dělala náklaďák, tak mi autoškolák řekl “Jste tuhle říkala, že chcete vozit koně? Tak dneska máte vzadu naložený nepřikurtovaný sud způlky naplněný vodou, a jestli vám vyběhne bokem, tak vám to nedám.” 🤣