Když je dítě vychované, lze ho vycvičit, aby se ke zvířeti chovalo náležitě, i v případě, že samo dítě ke zvířatům vztah nemá. Ale samozřejmě dítěti, u kterého si nejsme jisti jeho morálními hodnotami, musíme zajistit dozor.
Lze vycházet z toho, že dítě coby tvor zvídavý, bude se zvířetem nešetrně zacházet vždycky, protože bude jednoduše zkoumat reakce zvířete, stejně jako zkoumá reakce kamarádů nebo vlastní hranice. Známe - nesahej na plotnu, stejně si sáhne. A to je ohroženo dítě samotné. Ohrožení druhého tvora nebude zdaleka takovým argumentem.
Pokud nemáme dítě vychované tak, aby bylo v blízkosti zvířat ovladatelné, potom ho prostě do blízkosti zvířat neuvádíme. A pracujeme na výchově povšechně, protože toto není jen výchovný problém u zvířat, ale takové dítě bude mít výchovné problémy i v jiných oblastech, pochopitelně. Ve chvíli, kdy je dítě ovladatelné u nových podnětů neživých, můžeme přistoupit k regulovanému seznamování s živými tvory jiných druhů.
Takže můj návod na to, jak zajistit, aby dítě bylo vůči zvířeti “empatické” - nařídit mu to a důsledně zajistit dodržování. Ve věku, kdy dítě ještě nějaké vysvětlování nepochopí, nezbývá jiného, než fyzické zásahy do jeho projevů v blízkosti zvířete. Ve věku, kdy dítě chápe vysvětlování, je třeba stejně důsledně hlídat, protože na vysvětlování rádo “zapomene”, takže dokud na to nemá vnitřní semafor (morální integritu), pořád je nutné ho regulovat vnějšími zásahy.
Odkdy je dítě schopné to pochopit - myslím, že definice s lopatičkou a pískovištěm je trefná, a to je u každého dítěte individuální. Odkdy je schopné si uvědomit důsledky svého jednání - to hodně moc záleží na přístupu rodičů k výchově, některé děti si to neuvědomovaly ještě ani na základce, a to mluvím pouze o přímých důsledcích, jako že když počmárám učebnici, tak ji budu mít počmáranou (když budu tahat kočku, tak mě podrápe). Nepřímé důsledky jako že když počmárám učebnici, tak mi ji na konci roku nevezmou zpět a mamka bude muset platit její zbytkovou hodnotu (když budu tahat kočku, tak ke mně příště už nepřijde), to už je daleko za schopnostmi prvostupňových dětí.