»
Odpověď na příspěvek uživatele
lesnizinka z 06.11.2024, 18:15:30
Děti pod tlakem:
škola: děti dnes vědí, že škola na nich nemůže nic vymáhat. Mají na stěně ve škole vypsaná svoje práva a povinností poskrovnu, a ještě za ně neodpovídají ony, ale jejich rodiče. Dítě neodpovídá za nic. Dítě je naprosto nepostižitelné. To je katastrofa. Dítě potřebuje pevný řád a mantinely, jak ve škole, tak doma (k tomu “rodiče na ně dlabou”, jinak je ztracené. Hledat cestu v životě samostatně, mít spoustu volného času na vymýšlení blbostí, to je špatně, vede to k dezorientaci, vytváření špatných hodnotových žebříčků, následování špatných příkladů. (hodnotově špatně například soudit kvalitu člověka podle oblečení, špatné příklady třeba virální výzvy na sociálních sítích, při kterých jde leckdy o život)
Kde má vzít dítě správný životní vzor, vzory sociálních interakcí, chování, přístupu k řešení problémů, když rodič na něj dlabe a dítě rodiče nevidí nic řešit jak je den dlouhý. Kde má vzít oporu ve svém životě, když rodič řekne “kroužky si řešíš sama, je na tobě, jestli tam budeš chodit nebo ne, to si domluv s vedoucím ty, my ti zaplatíme, na co si ukážeš”. Kde má vzít motivaci a vůli začínat a dokončovat náročné úkoly, když rodič pro svůj klid udělá všechno za dítě a dítě nevede k překonávání překážek a zažívání pocitu úspěchu z vlastního díla.
Ten tlak nevzniká požadavky společnosti na dítě, ale právě těmi nepožadavky. Dítě vnímá, co se od něj očekává, samozřejmě, ale nemůže těmto cílům dostát, protože ho nikdo nenaučí jak. Dítě se uchyluje k zástupným zdrojům štěstí, k virtuálnímu sociálnímu chování, problémy neřeší, ale odkládá a odmítá, a pokud narazí na neobejitelný (existuje to slovo?) problém, nezvládá, pociťuje právě ten popisovaný tlak, kterému neumí čelit, který neumí vyřešit. Hromadí se vnitřní problémy dítěte, na které jeho nezralá nervová a hormonální soustava není připravená. My, co s tím umíme pracovat, ve volných chvílích si najít SMYSLUPLNOU činnost, která nám přináší uspokojení, ve chvílích stresu si najít cestu k odpočinku, umíme řešit nebo racionalizovat problémy, my si to do značné míry neumíme vůbec představit, v jaké nejistotě někteří mladí žijí.