Já zase nechápu, proč se omlouváte. Vzájemným ujišťováním jak jsme úžasní a plácáním po ramenou se ničeho dobrat nelze. Diskutujeme a do diskuze patří i nějaké ostřejší slovo nebo narážka. Ano, asi jsem to pochopil blbě a byl jsem příliš strohý. Ukazuje se, že jste přemýšlivější, než jsem si původně myslel. To ta superstručnost mladých, mě to leze neskutečně na nervy. Pak dochází k nedorozuměním.
Když čtu tuhle vaši odpověď dochází mi, jak uvažujete, jdete na to čistě logicky, jako v technice či strojařině. Ale příroda tak nefunguje. OK, tak vám vysvětlím proč tak a ne jak myslíte vy.
Fakt, že vč ignoruje medník neznamená, že o něm neví. Protože je nahoře, tak i kdyby do něj včely vůbec nervstoupily, stejně “nasákne” jejich vůní. Vždy si musíte, a ne jen vy, uvědomovat, že v úle je nepřetržitá tma jak v řiti a vše se v úle děje chemicky. Proto taky neberu vážně tak zvané vědce, kteří študují tanečky včel, kterými údajně oznamují kolegyním zdroje snůšky, nové doupě a podobně a sáhodlouze malují podivné natřásavé pohyby a snaží se v tom najít logiku a systém. Dokonce nafotili jak okolo stojí další včely a zírají na tanečnici. Jenže v úle je tma a to si neuvědomuje žádný autor, ani starých a tudíž kvalitnějších knih než těch nových, nedej Bože západní provenience. Ale to jsem hooodně odbočil. Jen jsem vám chtěl demonstrovat jak trapných omylů se dopouští ten, kdo na včely pohlíží lidskýma očima, logikou. Lidskou logikou. Domnívám se, že tanečky spíš generují nějaké vibrace. A klidně i něco úplně jiného, vizuálně to ale nefunguje. Leda že by včely viděly v úplné tmě.
Takže. Ignorovaný medník je jejich a ví o něm, my nevíme, proč ho ignorují. Proč jedno vč jo a jiné, i slabší, ho nadšeně obsadí, jiné méně nadšeně a později, ale obsadí ho taky. Prostě tohle nevíme. Co ale víme je, že medník přidaný na medník stávající neobsadí a budou ho ignorovat. Když ho přidáme na medník ignorovaný - ignorují ho asi proto, že nechtěly zvětšit prostor a myslíte, ža když jim tedy prostor zvětšíme ještě víc, že svůj původní, ignorovaný medník najednou obsadí? No přece naopak!!! Jestli byl pro ně první medník moc, každý další je supermoc! Ale. Jestli se dá CIZÍ medník s CIZÍM medem a HLAVNĚ cizím plodem na plodiště, tedy MEZI, pak to vše obsadí nadšeně a zmobilizují často tolik sil, že najednou začnou hospodařit i ve svém medníku. Prostě chtějí spojit svůj prostor, mezi jehož dvě části přišel cizí element. Toto si zapamatujte a není to jen u medníku, je to u včel obecná konstanta. Přece na stejném principu funguje i asi můj originální postup co nejrychlejší výstavby, ale hlavně zakládání mezistěm v časném jaru. Mezi plod dělničí a poslední plodový rámek s plodem trubčím dám M. Nechtějí mít roztržený plod a tak jí do rána postaví a obyčejně zakladou. Stejný princip. A i kdyby tohle začátečník nevystihl dobře, přidal M předčasně a současně se prudce ochladilo, včely opustí POSTRADATELNÝ trubčí plod a když už dojde ke “katastrofě”, následky budou malé a vč se s nimi snadno srovná. Mimochodem proto se vč snaží dávat trubčinu na periferii.
Ale aby vám a ostatním neunikla prazákladní pointa. Sběrný medník není o tom, že vyzískám víc medu. Na to jsou jiní kadeti, třeba ten s OP. PRIMÁRUM JE, ŽE VČ ULILO PLODIŠTĚ A MATKA NEMÁ KAM KLÁST. V DŮSLEDKU TOHO NEMAJÍ KOJIČKY KOHO KRMIT A VYVOLAJÍ ROJOVOU NÁLADU.
Chci tedy, aby matky začaly co nejdřív klást. Ve VN nemají kde a tak musím vyndat nějaký rámek, lépe dva a nejlépe získat tři pozice. Protože souší má každý málo, dám jednu M a nebo i dvě, ale URČITĚ JEDNU SOUŠI. Bez souše by to, až na výjimky, nefungovalo. To proto, že do M nemůže matka klást hned, ale až za několik hodin, až jí postaví a jde o to, JESTLI JÍ POSTAVÍ! Ale jestliže matka dostane doprostřed hnízda souši, mezi líhnoucí plod, začne klást za hodinu, nejdéle za dvě. To spolu s tím, že souše voní cize a i M voní cize vyprovokuje (stimuluje) celou škálu aktivit. Ihned začnou stavět na mezistěně, případně na dvou. Ale bez souše by nezačaly a nebo ne jistě. A souše a M nepatří vedle sebe, což by asi logika někomu velela. Protože když jejich hnízdo rozdělím dvěma, nebo dokonce třemi cizími elementy, reálně hrozí, že bude jednu část ignorovat. Prostě práce nesmí být najednou tak moc, že nemá cenu se vůbec začít snažit.
Polopatě:
Souši doprostřed hnízda a vedle ní na každé straně rámky s líhnoucím se plodem. Raděj dva a pak M a pak zbytek rámků. Když se přidávají kromě souše dvě M, opět stejným způsobem na druhou stranu od souše, hlavně ne dvě M vedle sebe.
Takže smysl sběrného medníku bylo jenom to, abych mohl uvolnit v plodištích plac pro kladení a tím aby se tam objevil co nejdřív otevřený plod ve větší míře, než jak by to v daném vč bylo bez mého zásahu. No a protože nemůžu nechat zastydnout plod a zkazit nezralé zásoby, dělám, ALE JENOM PROTO, ŽE MUSÍM, celomedník z vysokých plástů. Medník dám na jedno z 5 vč když jsme všude bral 2 rámky opro souši + M. Když to spojím s likvidací vysokého SR s trubčinou (taky likvidace VD), získám pozice v plodiskovém VN dokonce tři.
Je mi divné, že málokdo z mých článků pochopí předmět, neboli jádro sdělení.