Aktuálně: 3 556 inzerátů216 167 diskuzních příspěvků18 328 uživatelů

Příspěvky uživatele

tom4

tom4
tom4 31.10.2024, 17:19:26 xxx:xxx.87cf:ad9f

CO6 o to, já to dokoukal, je to dlouhé a rozvláčné. Autor shrnuje možnosti léčení a dává klady a zápory různých variant i příklady fanatických nákazových důvěrníků. No..na druhou stranu zmiňuje i možnost léčení v létě Thymolem a na podzim Varidol, i když celkově to vyznívá pro kyseliny, že všechny okolní státy…Nemyslím si, všechny okolní státy nepoužívají jen kyseliny, ale “kyselináři” jsou hodně slyšet. 

V posledním čísle Moderního včelaře je článek, který se snaží odpovědět na otázku, co obsahuje vyvařené voští, zda pesticidy, zbytky léčiv apod. Odpověď asi jako od chytré horákyně - mohlo by a nemohlo, hledali a nenašli, ale mohli by najít… na konec výsměch-pro zjištění zkoumaných látek by se musel použít plynový chromatograf. Bože, článek na dvě A4 a to to zkoumali ve špajzu ? V odborném časopise bych tedy výsledek chromatografu očekával, ev. odkaz na výstupní graf rozboru. Ale to ne, to by se mohlo zjistit něco, co se nehodí. Jiná odpověď mě nenapadá, protože jinak ten článek je bezcenný. 

V Dole to určitě vědí a ten přístroj by si mohli asi dovolit,/ měli by ho mít /,  ale zas by možná přišli o kšeft oni, nebo firmy , co vyrábějí jiné léčivo.

tom4
tom4 30.10.2024, 18:28:55 xxx:xxx.87cf:ad9f

Tady nejde o tu úzkovysokou míru, ale o rozložení toho úlu. Vždyť by to mohlo být klidně na 24, nebo na 30. Horší je to s tím medem ze zakladeného, v tom máte naprostou pravdu. Ovšem ještě jsem nezažil, aby mi za panenský med někdo nabídl víc, než sousedovi za med ze zakladeného. To je také realita. 

tom4
tom4 29.10.2024, 20:34:37 xxx:xxx.87cf:ad9f

Slíbil jsem, že napíšu výsledky po fumigaci- píšu až dnes, dřív jsem se k tomu nedostal.U 12-ti včelstev po cca 10-12 ks VD spadu, u jednoho cca 350. To byl pro mě šok, ovšem aspoň vím, na čem jsou, tedy že si zřejmě odněkud dobře nakoupily. Jinak já léčím jen FUM, jednou- ty co si nakoupily, dostanou ještě jednu dávku, jinak ostatní už nic.Výsledky druhého stanoviště dodám, FUM byla dnes.  Srovnejme s léčením 8x šťavelkou. Brrrr.

tom4
tom4 29.10.2024, 20:30:40 xxx:xxx.87cf:ad9f
»
Odpověď na příspěvek uživatele Anonymní z 29.10.2024, 20:06:51

To léčíte celkem 8x ? Pokud to chápu správně, nechtěl bych být Vaše včela

tom4
tom4 28.10.2024, 20:40:53 xxx:xxx.87cf:ad9f

Ano, odkaz na přednášku p. Klímy je fajn, ovšem p. MVDr. Klíma vidí celou situaci ze svého pohledu a zmíněné postupy jsou , myslím, všeobecně známy. Ovšem zdaleka ne každý s ním musí 100% souhlasit, že ? Stejně jako já nesouhlasím s “obnovením” zimní měli.

tom4
tom4 23.10.2024, 16:28:33 xxx:xxx.1a84:76f7

Nepochopitelné ? No je toho spousta…např. že oficiální mejnstrým důrazně doporučuje léčit na podzim , včelstva bez plodu. Další pozoruhodné věci čtu od Toma50, který by ještě před dvěma měsíci důrazně utřel každého, kdo by napsal o léčení včel kyselinami. Najednou čtu, že se asi  bude muset…Mě samotnému padla před dvěma lety skoro polovina včelnice, ale padly včely léčené, neléčené, s Gabonem, bez Gabonu, prostě jako podle neznámého klíče, neznámého vzorce. Po Gabonu mi nikdy v létě nespadne skoro nic, 1-2 roztoče nemůžu přičítat účinku Gabonu. Je však možné, že Gabon roztoče oslabí. Možné. Ne nijak prokázané. Po fumigaci roztoči padají, ale ani v úhynovém roce to nebylo víc , než cca 30-40 roztočů v nejhorším úle. A úhyny přišly. Letos sem napíšu, kolik VD spadlo, FUM udělám zítra. 

Nejhorší je, že všechno, co se léčení a úhynů týče, jsou jen naše domněnky, víra v oficiální či neoficiální metodiku. A pak to přijde jako blesk z čistého nebe. Včelařské diskuze jsou plné stesků na velké , mnohde likvidační úhyny. Oficiální zdroje ovšem mlčí a řeší společenský včelařský oblek. Přijde Vám, že je málo nepochopitelných věcí ?

Ještě dám k zamyšlení jednu věc- mám včely mírné a mám dvoje ostré, jde v nich pracovat, ale beránci to rozhodně nejsou. Tu genetiku mám od roku 2017, mnohdy jsem si říkal, že je zlikviduji, že mi je byl čert dlužnej, ale tyhle včely přežily zatím všechno , nikdy problém. Je to náhoda ? 

tom4
tom4 22.10.2024, 17:59:58 xxx:xxx.1a84:76f7

Reaguji na jednu z poznámek o léčení- no jo, léčit třeba o měsíc dřív je pěkná myšlenka, ale potom bychom museli nějak zabezpečit bezplodá včelstva. Konkrétně u mě ještě minulý týden na třech rámcích plod - cca jako dlaň ruky bez prstů. Díky počasí včelstva sice mírně, ale plodovala mnohem déle, než bývá obvyklé. Myslím včelstva kmenová, u oddělků je pozdní plodování normální, či dokonce i žádoucí.

tom4
tom4 16.10.2024, 17:43:27 xxx:xxx.6e25:980c

No, upřímně, zlobte se na mě nebo ne, ale pro mě COLOSS postrádá jakýkoli smysl. Jednou jsem se snažil vyplnit jejich dotazník a tak mě otrávili nekonečným množstvím otázek a některé stejné, položené jinak, že o tom už nechci ani slyšet. Jaký to celé má pro praktické včelaře význam ? Zjistili někdy snad, že úhynů je více na nějaké rámkové míře ? Nebo nějaká souvislost s agrotechnikou používanou  v okolí  či skladbou pylové snůšky ? Nebo snad souvislost s průběhem teplot v daném roce, s výskytem….?  NIC….Jen dobře prezentují svou nepostradatelnost

tom4
tom4 11.10.2024, 11:36:28 xxx:xxx.6ca5:39c6

Kolega byl teď v Řecku, na Lefkadě a vyfotil mi tam úly. Na to, že je tam obrovská snůška ze vřesu, mají všude jen plodiště a medník, vše natřené na bílo. Odebírají tedy med také postupně, např. každé 2-3 dny ? Zřejmě ano…

tom4
tom4 08.10.2024, 17:57:08 xxx:xxx.9dc4:18e5

Dobrý den, velmi zajímavé video, vidíme, že toho ještě spoustu o včelách nevíme. Tady se říká, co včely umí vyvolat za elektrický náboj, ale dalo by se o tom mluvit i z druhé strany. Roky tvrdím, že drátek v rámku je v podstatě anténa , která je schopna přijímat elektrický signál z atmosfery, stejně jako anténa v mobilu, rádiu apod. Ovšem tahle bude naladěná na jinou vlnovou délku. To je mj. to, co se v posledních letech změnilo, že se začaly používat jiné frekvence , např. pro mobilní telefony. Může to včelám vadit ? Podle mého ano, bylo by velmi zajímavé srovnání úhynů včel na drátkovaných rámcích, na volné stavbě..Další relativně novinkou jsou plechové stříšky úlů, dříve byly dřevěné, pobité třeba lepenkou, nebo byly včely pod stříškou včelníku či ve včelíně. Opět nezodpovězená otázka. V souvislosti s elektrickým polem či nábojem u včel nevíme, zkrátka skoro nic…Každá taková informace vyvolává spousty dalších otázek, na které /zatím / neznáme odpověď . 

tom4
tom4 05.10.2024, 10:40:22 xxx:xxx.ba9c:6dc0

Ten poslední odstavec je bomba. Pokud si někdo na ministerstvu myslí, že vyšetření zimní měli poskytne obraz toho, kde a jak je VD rozšířený, ví o tom úplné houby. VD je všude, jen v různém počtu podle svědomitosti a zároveň snad i štěstí včelaře.

tom4
tom4 02.10.2024, 20:55:12 xxx:xxx.ba9c:6dc0

Ano, vypadá dobře a vzhledem k materiálu za dobrou cenu

tom4
tom4 02.10.2024, 17:54:29 xxx:xxx.ba9c:6dc0

Myslím , že nejlepší a nejefektivnější je vyvařit rámky ve vroucí vodě. Jde jen o to, pokud možno si to ulehčit, co to jde. Ke koupi jsou pěkné kotle i s vytápěnou odstředivkou, ale zase je to cenově za nesmysl.

tom4
tom4 01.10.2024, 20:13:01 xxx:xxx.ba9c:6dc0

Vrátím se k tomuto tématu, začíná být aktuální. Tři dny po sobě vždy cca  3 hodiny vyvařuji rámky . Vyvářím ve velkém hrnci na PB vařiči, velkém, cca 5kWh výkon. Stejně však dlouho trvá, než se voda ohřeje na provozní teplotu, pak u toho stojím a ruce před sebou, bolí mě z toho záda. Měl jsem takovou představu, že by byl ideální obdélníkový tvar nádoby, kdy by hořák byl umístěn excentricky, aby var odnášel nečistoty a košilky stranou. Ideálně tam zavěsit třeba deset rámků a než se “provaří”, třeba odnést hotové či lisovat voští..Pak s nimi zamáchat ve vodě, dočistit a znovu další sadu. Takhle to dělám po jednom, jde to pomalu. Prosím o nějakou inspiraci, co kdo užíváte

tom4
tom4 27.09.2024, 21:14:31 xxx:xxx.3872:61d3

Výrobce Grifinu udává přesný poměr pro ředění Varidolu olejem i vodou . Jedna dávka rovná se jedno stisknutí ventilku, kdy do trysky vnikne množství namíchané látky. Je to velmi jednoduché . 

tom4
tom4 27.09.2024, 12:31:46 xxx:xxx.3872:61d3

Původní dolská metodika uváděla 1x Fumigaci. Jedenkrát. Potom je napadlo, že většina včelařů to udělá s plodem, tak doplnili ještě o jednu aplikaci, tedy 2x. No a výsledek je , že mnozí to udělají 3x a ještě aceton a ještě nejraději kyselinu. Osobně dělám FUM 1x, VD mám opravdu málo a i když je stejně jako Drvodělka hledám s brýlemi a ev. lupou.

Loni jsem si pořídil fumigátor Fureto na PB kartuši a fumigaci 15 úlů mám hotovou za 15 minut . Nemusí se zavírat česna, nemusí se včely držet hodiny zavřené, prostě přijdu, fouknu, jdu dál. Za mě super postup a nemusím se bát zapáleného papírku v úle. Do úlu se foukne směs Varidolu a medicinálního oleje, ten jen proto, že udělá viditelnou bílou mlhu. Lze i směsí Varidolu a vody, ovšem za mě je ten olej lepší, kouř je jakoby lehčí, řidší než pára z vody.

tom4
tom4 26.09.2024, 18:09:58 xxx:xxx.63d7:13d

Jako u všech kyselin “pro ošetření ” u včel jen doporučuji velkou opatrnost , co se týče Vašeho zdraví. Myslím to v dobrém.